توانمندسازی فردی و سازمانی

توانمندسازی فردی و سازمانی

این وبلاگ در موضوعات روانشناسی صنعتی و سازمانی، فرهنگ سازمانی و توانمندسازی فردی و سازمانی فعالیت می کند.
توانمندسازی فردی و سازمانی

توانمندسازی فردی و سازمانی

این وبلاگ در موضوعات روانشناسی صنعتی و سازمانی، فرهنگ سازمانی و توانمندسازی فردی و سازمانی فعالیت می کند.

برند و کهن الگوها

هدف نهایی هر کسب و کاری بقا و رشد است .فروش و سودآوری بلندمدت و پایدار می تواند بقای سازمان را تضمین کند. سودآوری بلندمدت نیازمند برقراری ارتباطی بلندمدت و مستحکم با مصرف کنندگان است . برای برقراری این ارتباط باید شرایطی را فراهم آید که مصرف کننده نسبت به برند احساس پیدا کند، آن را جزیی از زندگی اش بداند و در نتیجه به آن وفادار باشد . مزایای نمادین و احساسی برند که یکی از کارکردهای اساسی شخصیت برند است، می تواند این احساس و رابطه را ایجاد می کند . حال چنانچه شخصیت برند را بر پایه کهن الگوها بنا کنیم، مصرف کنندگان در ناخودآگاهشان با برند ارتباط برقرار می کنند که این ارتباط بسیار با ارزش تر از ارتباطی سطحی و ظاهری است .

کهن الگوها ابزاری  بسیار ارزشمند در برندسازی هستند . گام اول برای استفاده از این ابزار ارزشمند دربرندسازی  سنجش ادراک مصرف کنندگان از کهن  الگوها است .

کارل گستاو یونگ اعلام کرد که روان انسان شامل سه بخش است : خودآگاه، ناخودآگاه فردی و ناخودآگاه جمعی. ناخودآگاه جمعی حافظه مشترک کل بشریت در تمامی زمان ها و مکانها است .همانگونه که از نام آن پیداست ما از وجود آن آگاه نیستیم ولی برروی رفتار و شخصیت تمام انسان ها تأثیرگذار است. آنچه که در ناخودآگاه جمعی وجود دارد اصطلاحاً کهن الگو نامیده می شود که معروف ترین مفهوم در روانشناسی تحلیلی یونگ است .

او این اصطلاح را برای اولین بار در سال ۱۹۱۹ مطرح کرد .یونگ کهن الگو را به این شرح توصیف می کند : "تصاویری ذاتی و درونی که در میان فرهنگ ها و نسل ها یکسان است و تجربه های انسان را به معناهایی باز می گردند که خود آن ها را نساخته ایم .چنین به نظر می رسد که این عناصر و معناها ، ازلی هستند. کهن الگوها نمادها و سمبلهایی هستند که در ناخودآگاه جمعی تمامی انسان ها مشترک است. در واقع کهن الگوها آموختنی

یا اکتسابی نیستند بلکه از بدو تولد به صورت طبیعی، توسط تمامی انسان ها از هر کشور و یا هر فرهنگ ی قابل

درک و تشخیص هستند .

پس از یونگ جوزف کمپل تصاویر کهن الگویی بسیاری را تدوین کرد و ۱۲ کهن الگو را معرفی نمود: نگهدارنده ، آفرینشگر، هرکس، جستجوگر، قهرمان، معصوم، شوخ، عاشق و افسونگر، جادوگر یا ارباب تغییر، یاغی، فرمانروا.

نکته بسیار مهم برای موفقیت در زمینه شکل دهی تصویر و شخصیت در ذهن مصرف کنندگان ارتباطات یکپارچه است؛ به این معنی که برند در تمامی نقاط تماسش با مصرف کننده مانند نام برند، لوگو، بسته  بندی، تبلیغات، روابط عمومی، وب سایت و غیره پیامی یکسان را به مخاطب منتقل کند . یک تبلیغ بسیار خلاقانه به تنهایی نمی تواند منجر به شکل گیری شخصیت برند شود . بسته بندی بسیار شکیل و زیبا به تنهایی شخصیتی در ذهن مصرف کننده شکل نمی دهد. برای بقای برند باید سعی کرد هر چه بیشتر بر شخصیت آن تاکید کرد تا در ذهن افراد با برند همچون شخص رفتار شود و سبب وفاداری بیشتر آنها شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.