توانمندسازی فردی و سازمانی

توانمندسازی فردی و سازمانی

این وبلاگ در موضوعات روانشناسی صنعتی و سازمانی، فرهنگ سازمانی و توانمندسازی فردی و سازمانی فعالیت می کند.
توانمندسازی فردی و سازمانی

توانمندسازی فردی و سازمانی

این وبلاگ در موضوعات روانشناسی صنعتی و سازمانی، فرهنگ سازمانی و توانمندسازی فردی و سازمانی فعالیت می کند.

ترس از تفویض اختیار

مدیریت یعنی کارکردن با افراد و به وسیله افراد و گروهها برای تحقق هدفهای سازمانی. بررسی ها نشان داده است که بیش از هفتاد درصد فعالیتهایی را که مدیران انجام می دهند می توانند به زیر دستان خود تفویض نمایند یا به عبارت دیگر زیر دستان قادر به انجام دادن آنها هستند.
هر مدیری در هر جایگاهی که قرار گرفته باشد، حتما یکبار عنوان توانمندسازی را شنیده است. در ادبیات مدیریت کلمه Empowerment از فعل Empower به‌معنی"دادن قدرت یا اختیار به شخصی برای انجام عملی" گرفته شده و بر "توانمندسازی فردی" دلالت دارد. توانمندسازی افراد به‌معنی تشویق افراد برای مشارکت بیشتر در تصمیم‌گیری‌هایی است که بر فعالیت آنها مؤثر است؛ یعنی فضایی برای افراد فراهم شود تا بتوانند ایده‌های خوبی را بیافرینند و آنها را به‌عمل تبدیل کنند. توانمندسازی، عنصر حیاتی کسب و کار در دنیای نوین است. اهدافی مانند نزدیک‌تر شدن بیشتر به مشتری، بهبود خدمات پس از فروش، ارائه مداوم نوآوری، افزایش بهره‌وری و در دست گرفتن میدان رقابت برای سازمان‌هایی به‌دست خواهد آمد که راه‌های جدیدی برای توانمند ساختن افرادشان یافته‌اند. موضوع به این جالبی و یه این کابردی اغلب از نظر دور گذاشته میشود، چرا؟؟
زمانی که با مدیران در مورد این موضوع صحبت می کنم اغلب یک عبارت کلیشه ای را می شنوم، آنها می گویند: "کارمندان من قدرت تصمیم گیری درست ندارند". یا می گویند "کارمندان از پس کارهای خودشان بر نمی آیند من بخواهم که تصمیم هم بگیرند؟" لحظه ای تامل بفرمایید. قبل از آنکه فرد را در تصمیم گیری دخالت دهیم باید از قبل او را به ابزارهایی توامند ساخته باشیم. این ابزارها توانایی هایی است که هر فردی برای هرتصمیم گیری به آنها نیازمند است. توانایی های افراد باید در حدی باشد که بتوانند به ما در تصمیم گیری کمک کنند. بگذارید باید یک مثال بیشتر توضیح دهم، فکر کنید شما کودکی 4 ساله دارید و از او می پرسید که به نظرت برای تعطیلات کجا برویم. مطمئنا شما تا زمانیکه به کودکتان مهارت کنترل هیجانات، انگیزش، تصمیم گیری موثر و حل مساله را آموزش نداده باشید، انتظار تصمیم گیری درست از او نخواهید داشت. این شرایط دقیقا مشابه کارمندان بدون مهارتهای تصمیم گیری است.
برای توانمند سازی باید ابتدا کارمندانی با توانمندی فردی داشته باشید، سپس با ایجاد شرایطی که بتوانند از این توانایی ها بهره ببرند، آنها را توانمند سازید و سپس بایستید و نگاه کنید که کارمندان شما مانند موتورهایی خودکار هستند و نیازی نیست که شما دائما آنها چک کنید و زمان خواهید داشت که گسترش اهدافتان بپردازید.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.